Afgelopen week was ik aan het werk met Derk, een bevlogen en charismatische verkoopdirecteur. Het gaat niet zo goed met zijn gezondheid en hij heeft besloten dat het nu anders moet. Inmiddels heb ik een aantal sessies met hem gewerkt omdat hij overzicht wilde in zijn ‘tsunami’ aan informatie. Planmatig werken en meer controle waren zijn doelen. Daar heb ik het Organizing Works Programma voor ontwikkeld. Een krachtig en concreet maatwerk programma waarin in een aantal sessies werken met focus, persoonlijke effectiviteit en plannen en organiseren aan de orde komen.

Ik vroeg hoe de afgelopen werkweek was gegaan. Derk vertelde me: “Ik heb een negatief gevoel over het plannen en organiseren van mijn dag in de ochtend. Ik heb het idee dat het zonde van mijn tijd is en dat ik de baan op moet, mijn klanten bezoeken”. Vervolgens deelde hij met me hoe hij ‘vroeger’ werkte. Vroeger, daar bedoelde hij mee, voordat hij met mij aan de slag ging. Hij vervolgde: “Ik was de hele dag tegen de klok aan het racen, klanten bezoeken, telefoontjes doen vanuit de auto, even snel tussendoor een broodje eten, en als ik het niet vergat, een mail met antwoorden op vragen naar een klant sturen”. Hij omschreef het als een hele stressvolle manier van werken. Het verbaasde hem dan ook niet dat hij uitviel met een burn-out en maanden nodig had om te herstellen.

Nu doet hij het anders. Hij werkt vanuit een duidelijke en realistische planning en begint de ochtend met het opstarten van zijn werkdag waar hij een uur voor uittrekt. Hij ervaart daardoor meer rust. Het gesprek met Derk ging verder en ik vroeg hem wat het voordeel is van het opstarten van de dag op de manier hoe hij dat nu doet. Ik vroeg hem te kijken naar de voordelen voor zijn klanten van zijn nieuwe manier van werken. Daar moest hij even oven nadenken. Hij kwam met 5 voordelen en omschreef ze als volgt.

Voordelen van plannen en organiseren voor mijn klanten:

  1. Meer rust en tijd voor/bij de klant;
  2. Beter voorbereid bij de klant;
  3. Efficiënter combineren (langsgaan) met andere klanten;
  4. Betere connectie met de klant, relatie opbouw;
  5. Werkplezier met meer rust en controle (niet meer: ad hoc ergens heen vliegen)

Het kwartje is gevallen bij Derk. Hij heeft een negatieve overtuiging omgezet in een positieve door zich te verplaatsen in zijn klant. Dat is waar het bij verkoop over gaat: wat is het voordeel voor mijn klant. Hij heeft de voordelen uitgeprint en opgehangen op zijn werkplek. Hij is weer klaar voor een nieuwe werkdag.

Hoe start jij vandaag jouw dag?

Ik wens je een fijne werkweek.