Vraag jij jezelf ook regelmatig af: ‘Doe ik wel genoeg?’ Hoe kun je zorgen voor meer tevredenheid en werkplezier? 

Deze week werkte ik met Mandy, een projectleider van een onderhoudsafdeling. Ze nam veel werk op zich omdat ze graag anderen helpt. Dit leidde ertoe dat ze aan het einde van de dag uitgeput thuiskwam. Haar man merkte vaak op dat ze chagrijnig was, wat voor niemand prettig was. 

Mandy besloot haar aanpak te veranderen. Ze volgde mijn programma om te leren prioriteiten te stellen, nee te zeggen en afspraken na te komen. Na een aantal intensieve 1-op-1 sessies werd haar agenda overzichtelijker, haar mailverwerking efficiënter en doorbrak ze oude patronen met nieuwe inzichten. Dit zorgde voor duidelijke kaders, waardoor het makkelijker werd om grenzen aan te geven, werk los te laten aan het einde van de dag en meer aandacht te besteden aan haar gezin. 

Toen ik haar vroeg hoe het nu ging, zei ze: ‘Deze manier van werken helpt me om mijn drukte aan mijn teamleden uit te leggen. Als mijn agenda vol is en mijn mail te veel wordt, kan ik duidelijk maken waarom ik geen extra werk kan aannemen. Voorheen vroeg ik mezelf vaak af: ‘Doe ik wel genoeg?’. Nu ervaar ik meer werkplezier, mijn mailbox is leeg en mijn hoofd ook. Thuis is iedereen blij.’ 

 

‘Plannen en organiseren zorgt voor meer werkplezier en een gelukkig thuisfront’