Het voelt prettig een goede beoordeling te ontvangen. Of het nu gaat om een routine klus, een evenement of een complex en langdurend project, het is altijd geweldig te weten dat jouw inzet en inspanningen worden gewaardeerd.
Hoe kun je ervoor zorgen dat je die erkenning krijgt? Het antwoord: een goed georganiseerde aanpak.

Door je werk anders te organiseren, kun je naast je productiviteit verhogen ook de kwaliteit van je werk verbeteren. Hier zijn zeven aandachtspunten waar je mee aan de slag kunt:

1. Stel duidelijke doelen

Voordat je aan een taak of project begint, is het belangrijk om duidelijke doelen te stellen. Wat wil je precies bereiken?

2. Maak een planning

Een concrete planning zorgt ervoor dat je overzicht krijgt. Neem de tijd om je werkzaamheden te bekijken en een realistische planning te maken. Maak er hapklare makkelijk in te plannen taken van en bepaal voor elk voor hen wanneer je ze gaat uitvoeren en hoeveel tijd je wilt reserveren. Op deze manier kun je gestaag vooruitgang boeken en overzicht houden.

3. Prioriteiten stellen

Bepaal welke taken het belangrijkst zijn en focus je daarop. Door je tijd en energie te richten op de meest cruciale aspecten van je werk, kun je de beste resultaten behalen.

4. Organiseer je werkruimte

Een opgeruimde (digitale) werkplek kan wonderen verrichten voor je productiviteit. Neem de tijd om je werkruimte te organiseren en te ontdoen van ‘ruis’, afleidingen en niet relevante zaken. Zo van buiten, zo van binnen. Je werklust en gevoel verbetert direct.

5. Maak gebruik van digitale hulpmiddelen

Er zijn verschillende hulpmiddelen en technologieën beschikbaar die je kunnen helpen bij het organiseren van je werk. Experimenteer met verschillende tools en ontdek welke het beste bij jouw behoeften past. Een voorbeeld daarvan is Outlook of Planner van Microsoft 365.

6. Communiceer

Goede communicatie is essentieel, vooral in teamverband. Zorg ervoor dat je duidelijk communiceert met je klanten, collega’s of medegroepsleden. Deel updates over je voortgang en vraag hulp wanneer dat nodig is. Gebruik woorden en maak contact. Pak de telefoon als iets verduidelijking nodig heeft.

7. Feedback

Feedback is een waardevolle bron van informatie en groei. Sta open voor feedback van anderen en gebruik het om jezelf te verbeteren. Je kunt er ook actief om vragen. Reflecteer op wat goed ging en wat beter kan, en pas deze inzichten toe in je manier van werken.

Door je werk goed te organiseren, vergroot je jouw kansen op een goede beoordeling en je werkplezier. Een goed georganiseerde aanpak zorgt voor minder stress, betere resultaten, meer zelfvertrouwen en werkgeluk. Dus waar wacht je nog op? Ga aan de slag en laat zien wat je in huis hebt!

 

‘Preparedness is the key’