Onlangs werkte ik met Arthur, werkzaam als verhuurmedewerker bij een makelaar. Hij had veel last van uitstelgedrag, chaos en gebrek aan controle over zijn werk. Hierdoor was hij vermoeid, had last van spanning en sliep slecht. Tijd voor actie. 

We zijn samen gaan kijken hoe hij zijn werk anders kon organiseren. Zijn doel was structuur aanbrengen in zijn werk vanuit meer overzicht en daardoor rust ervaren. Zijn wens was ook dat het zou zorgen voor meer structuur in zijn privéleven.  

In een aantal sessies heeft hij het plannen en organiseren van zijn werkzaamheden geleerd en past hij het dagelijks toe. Hapklare brokken in zijn agenda met een duidelijke begin- en eindtijd en voorzien van kleur-categorieën.  

Het belangrijkste inzicht van Arthur was dat hij zijn uitstelgedrag heeft doorbroken door zijn uit te voeren taken en acties in te plannen. Door ze visueel zichtbaar te maken in zijn agenda en daardoor zijn hoofd minder te belasten. Hij gaf aan dat hij voorheen zijn werk elke dag mee naar huis nam. Zwaar overprikkelt. Al die vragen van huurders, collega’s en zijn teammanager bleven rondmalen in zijn hoofd. Met dat hoofd vol gedachten en gedoe stapte hij elke avond in bed. Het zorgde voor onrustige nachten, malende gedachten en moe wakker worden.  

Arthur slaapt nu rustiger omdat hij zijn taken inplant, weet wat hij moet doen en daardoor controle ervaart. 

Maak je hoofd leeg en start met plannen en organiseren. Dat pak je als volgt aan: 

  1. Plan je routinematige werkzaamheden in op vaste momenten 
  2. Bepaal iedere keer je eerstvolgende actie en plan deze in 
  3. Laat ruimte in je agenda voor ad hoc zaken 
  4. Geef alles een naam en een plek 
  5. Neem de tijd voor het afronden van je dag en reflecteer 

 

‘Plannen en organiseren werkt echt. Ik weet wat ik moet doen. Ik ervaar rust en slaap beter.’ Arthur