De self-storage sector in Nederland zit in de lift. In twee jaar tijd groeide het aantal vierkante meters opslagruimte van 975.000 naar 1,2 miljoen. En dat is niet omdat we ineens allemaal verzamelaar zijn geworden.
Als Professional Organizer kijk ik met nieuwsgierigheid naar deze trend. Want wat zit er achter deze explosieve behoefte aan extra ruimte buiten de deur?
Onze huizen worden kleiner. Nieuwe woningen zijn compact. Ruimte is schaars en duur. Volgens het CBS worden vooral meer eenpersoonshuishoudens gebouwd. Efficiënt ingericht, maar zonder die ruime zolder of diepe kelder van vroeger.
Tegelijkertijd zijn we massaal gaan thuiswerken. Wat vroeger de rommelkamer was, is nu een werkplek met computer, groot beeldscherm op een verstelbaar bureau. De spullen die daar lagen, denk aan skispullen, allerhande verhuisdozen, dozen met studieboeken, zijn ineens ‘dakloos’ en krijgen een tijdelijk verblijf in een opslagbox.
Het gaat dieper dan dat.
We kopen veel, en we doen zelden iets weg. Omdat het kan. Omdat het goedkoop is. Of omdat het lastig is te kiezen. Keuzestress en uitstelgedrag spelen een steeds grotere rol in het bewaren van spullen. En als je niet makkelijk kunt beslissen? Dan parkeer je die beslissing. In een opslagruimte. En zo groeit niet alleen je spullenvoorraad, ook je maandelijkse kosten.
En dan de emotionele lading van spullen. Je gooit niet zomaar het servies van je moeder weg. Of de schoolspullen of kindertekeningen van je kind. Of die gitaar die je ooit bespeelde.
Als Organizer zie ik het dagelijks: mensen willen wel opruimen, maar weten niet waar te beginnen. Ze weten niet hoe. Bang spijt te krijgen. Bang iets weg te doen wat ‘waardevol’ is, emotioneel, praktisch of financieel. En dus wordt er uitgesteld. Gebufferd. Geborgen. Maar niet opgelost.
Wat mij betreft is het tijd voor een andere benadering. Niet nóg meer ruimte huren, maar leren anders met spullen omgaan. Bewuster kiezen. Vaker loslaten.
Een opslagbox kan tijdelijk lucht geven. Maar echte ruimte? Die begint tussen je oren. Tijd voor actie.