In het dagelijks leven kom je allerlei kleine ergernissen tegen. Waar heb jij last van en hoe kun je daarmee omgaan?
De afgelopen jaren heb ik naast mijn werk als Organizing professional in het bedrijfsleven ook veel huishoudens geholpen orde op zaken te stellen. Het huishouden wordt door velen onderschat en vaak als oninteressant beschouwd. Niets is minder waar.
Een huishouden is een van de meest complexe vormen van organisatie. Denk aan alles wat er gebeurt: er wordt geleefd, gekookt, schoongemaakt, geslapen, gelachen en ook regelmatig geruzied.
In mijn ogen is een huishouden een bedrijf. Misschien minder formeel, maar toch. Met een afdeling inkoop, facilitair beheer en administratie. Wat vaak ontbreekt, is een heledere ‘overlegstructuur’. En juist daar valt veel winst te behalen.
In al die jaren heb ik bij veel echtparen gezien dat het vaak misgaat op het gebied van communicatie. Of beter gezegd, het gebrek daaraan. Het voorraadbeheer was niet goed geregeld en er was geen brood in huis. ‘Dat zou jij toch regelen?!’ werd er geroepen.
En wat dacht je van het gedoe in de badkamer? Waar het dopje van de tube tandpasta voor de zoveelste keer, tot ergernis van een van de partners, niet op de tube zat. Juist dit soort kleine dingen kunnen voor gedoe zorgen.
Een manier om dit aan te pakken is door deze praktische zaken bespreekbaar te maken, duidelijke afspraken te maken en dit regelmatig met elkaar te bespreken. Nu is een goed moment daarvoor. Sluit het oude af en begin fris aan het nieuwe jaar.
Gelukkig Nieuwjaar!