De lente, een tijd van vernieuwing en verandering. Aan deze vorm van verandering zijn we inmiddels gewend. Verandering in de vorm van een verhuizing is er één welke niet te onderschatten is. Ook ervaringsdeskundigen die zelf al meerdere keren verhuisd zijn zeggen het ook: Organiseer de verhuizing heel goed. Aangezien Organizing ons vak is hebben wij een aantal tips voor het goed organiseren van een verhuizing.

De eerste en grootste valkuil die er op de loer ligt bij een verhuizing is dat men het uitzoeken van spullen combineert met het inpakken van de spullen. En met het uitzoeken bedoelen we het organiseren. Wat kan weg? Wat mag blijven? Wat is nog relevant? Wat is de juiste plek? Dit zijn heel veel keuzes die bewust genomen moeten worden. En vaak is er bij het inpakken een tijdsdruk die mee speelt. Ga daarom in de maanden vóór de verhuizing door het huis heen en neem elke dag een half uur om een hoek, plank of kast bewust door te lopen en per item de keuzes te maken. Je kan voor herinneringen een nostalgiedoos maken die in het nieuwe huis een plaats krijgt. Deze kan bijvoorbeeld met de feestdagen eens gezellig bekeken worden. Wanneer je het verhuizen van je spullen op deze manier aanpakt verplaats je spullen niet dubbel en kost het inpakken veel minder energie.

Maak voor de dag van de verhuizing ook een draaiboek. Hier staat in hoe laat er hulp komt, wie er komen, hun telefoonnummers, wat er van wie verwacht wordt en wat de volgorde is. Je kan het maar één keer goed aanpakken en niets in vervelender als er mensen ‘voor elkaars voeten lopen’.? Herkenbaar?

Het inhuren van een organizer vóór de verhuizing kan voor rust en overzicht zorgen. Samen worden de items doorgelopen en efficiënte oplossingen aangedragen om in het nieuwe huis een nette georganiseerde leefomgeving te creëren.