Heb jij dat ook wel eens meegemaakt? Je belt iemand en vraagt: “Schikt het?” Waarop ze antwoorden: “Nee, ik zit in een meeting.”
Dan denk ik altijd: waarom neem je dan op?
Zelf bel ik ook wel eens op een onhandig moment. Geen probleem: ik vraag wanneer het beter uitkomt en bel later terug. Helemaal prima. Maar toch blijft de vraag knagen: waarom nemen mensen tóch op tijdens een vergadering?
Misschien uit angst iets te missen. Misschien omdat ze de controle willen houden. Of gewoon uit gewoonte.
Maar altijd ‘aan’ staan heeft ook een keerzijde. Het verstoort je focus, je energie én de dynamiek van de meeting.
Wat gebeurt er als je je telefoon gewoon op stil zet (of zelfs uit) tijdens een overleg?
Dit zijn 5 voordelen:
- Je voorkomt onnodige onderbrekingen
- Je houdt je energie bij elkaar in plaats van versnipperen
- Je laat respect zien naar de andere aanwezigen
- Je creëert focus voor iedereen in de meeting
- Je hebt echte aandacht en luistert beter
Door bewust níet op te nemen, maak je jezelf én je meeting waardevoller.