Plannen en organiseren in een dynamische werkomgeving gaat niet vanzelf. Hoe stel je prioriteiten en hoe hou je focus? 

Eerder deze maand werkte ik met Erik, een projectleider, waarbij de dagelijkse dynamiek in zijn team behoorlijk stressvol was. Hij gaf aan: ‘Ik heb te veel werk, er komt meer bij dan eraf gaat. Het is overvol, ik heb geen overzicht. Ik ga piekeren en wil alles tegelijk in mijn hoofd oplossen’.  

We zijn samen gaan kijken naar de werkstroom en hoe deze anders te organiseren. Al gauw kwam hij tot het inzicht dat hij een enorme ‘pleaser’ was. Hij vond het belangrijk gewaardeerd te worden door anderen. Hierdoor nam hij te veel hooi op de vork wat zorgde voor een gebrekkige planning. 

Ik introduceerde de mantra: ‘Moet ik dit nu doen?’ Erik heeft zichzelf de mantra eigen gemaakt en past deze nu dagelijks toe in zijn werk. ‘Het gaat nu veel beter. Ik plan mijn werkzaamheden en taken bewuster en realistischer. Ik doe wat ik plan. Ik heb meer focus’ vertelde hij me laatst na onze laatste Organizing sessie. 

De mantra: ‘Moet ik dit nu doen?’ kun je op 5 verschillende manieren toepassen door iedere keer op één woord de klemtoon te leggen. Het toepassen van deze mantra zorgt ervoor dat dat je leert iedere keer bewust een keuze te maken en prioriteiten stelt. Het wordt een automatisme en helpt je met plannen en organiseren.

 

Stel jezelf iedere keer de vraag: 

  • MOET ik dit nu doen? 
  • Moet IK dit nu doen? 
  • Moet ik DIT nu doen? 
  • Moet ik dit NU doen? 
  • Moet ik dit nu DOEN? 

 

‘Bedenk goed wat je met je tijd doet!’