In de samenwerking met anderen kan het soms behoorlijk schuren. Hoe kun je jezelf staande houden in een dynamische werkomgeving? 

Maak kennis met Helga, een Content Marketeer, die haar werk wilde structureren en prioriteren zodat ze weet waarop ze nee kan zeggen. In de waan van de dag had ze het gevoel geen grip te hebben op haar planning en werkzaamheden. Ze vatte haar dilemma als volgt samen: ‘Er komen taken bij, maar het voelt alsof ik geen tijd heb om ze daadwerkelijk uit te voeren.’ Ze besloot haar goede voornemens om te zetten in daden en ging aan de slag met de training plan en organiseer je werk. 

Helga sprak ik afgelopen week en ik vroeg haar naar haar inzichten opgedaan tijdens de sessies. ‘Ik ga er zelf over!’ zei ze resoluut. Ze vertelde dat ze tot het inzicht was gekomen dat ze in haar samenwerking met anderen afwachtend en reactief was. Ze heeft de handvatten gezien en omarmd waarmee ze zelf keuzes kan maken en kan handelen als ze iets in gang wil zetten of gedaan wil krijgen. ‘Ik laat het niet meer afhangen van anderen. Ik neem initiatief, stel deadlines waar het voorheen eindeloos lang duurde voordat een opgestart project tot uitvoer en afronding kwam.’ 

Door haar werk in te plannen met een kop en een staart, dagelijks uit te zoomen en de voortgang te bekijken én op tijd af te ronden, heeft ze het gevoel meer grip te hebben op haar werk en energiebeheer. ‘Als het schuurt in het contact met anderen ga ik eerder in gesprek. Ik benoem wat ik voel en creëer een opening naar oplossingen die nodig zijn zodat de lucht geklaard wordt.’ 

‘Als mijn hoofd vol zit, ga ik wat anders doen, bijvoorbeeld wandelen’ voegt Helga toe.