We denken vaak dat we die extra taken nog wel even kunnen doen. Maar hoe zorg je voor balans in je werkweek? 

Er zijn geen magische trucs, shortcuts of een wonderpil die alles voor je oplost. Hoewel, die pil zou een gat in de markt zijn. Stel je voor dat je met één pil al je taken supersnel en gestructureerd kon afwerken. Dream on. 

Je kunt geen ijzer met handen breken. Je kunt wel duidelijke keuzes maken om je werktijd beter te benutten. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan, vooral als je in een kantoortuin werkt, zieke collega’s hebt en iedereen jou als vraagbaak ziet. 

Hoe dan? Hoor ik je denken. Het begint met voor jezelf kiezen. 

Neem Eva, financieel medewerker bij een verhuurbedrijf. Zij vertelde me vorige week dat zij deze kerstvakantie drie weken vrij neemt en voor het eerst niet gaat werken tijdens haar broodnodige vakantie. Na een paar trainingssessies met mij ontdekte zij dat zij constant iedereen aan het pleasen was. Fijn voor anderen, zou je denken. Maar zij was op weg naar een burn-out. Tot twee weken terug.  

Zij besloot een gesprek aan te gaan met haar teammanager en liet zien hoe haar planning eruitzag tot haar vakantie op 7 december. Eva legde uit wat zij nog moest doen en dat zij die ene grote klus er niet meer bij kon hebben. Haar manager was onder de indruk van haar overzichtelijke planning en beloofde haar 16 uur per week extra hulp, van een collega van een ander team, voor de komende zes maanden. Wat een opluchting. En wat een beloning voor het kiezen voor zichzelf. 

 

‘In het midden van moeilijkheid ligt de mogelijkheid.’ – Albert Einstein