Hoe vaak voel jij je gefrustreerd door onderbrekingen op het werk? Tijdens je werk heb je te maken met collega’s, klanten en leveranciers. Mailen, bellen, appen, Teams-meetings. Hoe kun je effectief communiceren en echt contact maken? 

Communiceren doe je de hele dag, maar dat gaat niet altijd soepel. Deze week werkte ik met Petra, medewerker op een financiële afdeling. Zij vertelde dat ze vaak geconcentreerd aan het werk is wanneer een collega plotseling aan haar bureau verschijnt met een dringende vraag. Dit haalt haar uit haar concentratie, wat leidt tot irritatie en soms zelfs een blokkade. Petra schiet dan wel eens uit haar slof, met alle gevolgen van dien. Petra dacht dat zij elke vraag direct moest oplossen en het kwam niet in haar op in gesprek te gaan met de collega. 

We hebben samen onderzocht wat er precies speelde en kwamen tot de conclusie dat in gesprek gaan de beste oplossing is. Vraag en luister. Door vragen te stellen, wordt duidelijk wat er gevraagd wordt en wanneer een antwoord of oplossing gewenst is. Op basis daarvan kan Petra beslissen of zij de juiste persoon is om te helpen. Kortom, open zijn en in gesprek gaan. 

De kracht van kwetsbaarheid. Durf jij een risico te nemen door je angst te benoemen en deze bespreekbaar te maken. Je kwetsbaar opstellen zorgt voor echt contact en een andere manier van communiceren. Je zult ontdekken dat de ander ook opener wordt en je een heel ander gesprek hebt dan je vooraf had kunnen bedenken.  

Durf jij je kwetsbaar op te stellen en echt contact te maken?