Wanneer kwaliteit en stijgende kosten een probleem worden, wordt vaak geroepen: ‘Daar hebben we een tool voor nodig!’ Maar is dat echt een structurele oplossing? 

Kwaliteit en kosten zijn cruciale maatstaven in veel bedrijven en organisaties, zoals in de zorg, productiebedrijven of woningbouw. Wanneer de kwaliteit en kosten niet voldoen aan de verwachtingen, stelt het management vragen: Wat is er aan de hand? Waarom krijgen we klachten over de kwaliteit? Waarom lopen de kosten uit de hand? Waar mensen werken, kunnen er dingen misgaan die niet direct zichtbaar zijn. En dan? 

Dan krijgen productie- en projectleiders de opdracht om het probleem op te lossen. Het management roept vaak: ‘Daar hebben we een tool voor nodig!’ Al snel wordt de oplossing gezocht in een softwarepakket. Dit lijkt een oplossing omdat softwarepakketten vaak zo worden gepresenteerd. 

Het is echter belangrijk eerst te onderzoeken wat de oorzaak is van de kwaliteitsproblemen of onverwacht gestegen kosten. Dit vergt geduld, precisie en tijd. 

De oplossing ligt meestal in het creëren van duidelijkheid. Dit kan door het vaststellen van normen, het opstellen van processen en het maken van heldere afspraken. Dit kan weerstand oproepen bij betrokkenen. Als je bijvoorbeeld al 20 jaar op een bepaalde manier een woninginspectie uitvoert en ineens een checklist moet gebruiken bij de oplevering van een nieuwe woning of verbouwing, kan dat voor weerstand zorgen. Het aangaan van deze weerstand is iets waar velen geen zin in hebben of niet weten hoe ze het moeten aanpakken. Toch is het noodzakelijk voor het verbeteren van de kwaliteit, winstgevendheid en werkplezier op de lange termijn. 


Zonder wrijving geen glans.