Heb jij ook een hoofd vol met dingen die je eigenlijk nog moet doen?
Heb jij op het einde van je werkdag het idee: wat heb ik vandaag nou gedaan?
Geef je nu een eerlijk antwoord?
Dat kan wellicht anders. “Hoe dan?” hoor ik je denken.
We hebben daar als mens vaak mee te maken. Een hoofd vol gedachten en things to do. Velen zoeken hun heil in To Do lijstjes en apps. Waarom werken deze vaak niet?
Het heeft te maken met de vorm, inhoud en de concreetheid van deze lijstjes. Allereerst de vorm. Als je To Do’s op een los briefje schrijft is de kans groot dat dit briefje zoekraakt. Herkenbaar? Een mooi vormgegeven schrijfblok werkt vaak beter. Het is herkenbaar en nodigt uit om met zorg en aandacht gebruikt te worden. Een app is ook niet zaligmakend. Het werkt wel als je consistent bent in het gebruik ervan en het onderdeel van je werkwijze is.
Vervolgens de inhoud. Wat schrijf je op je To Do lijst? Is het helder omschreven? Of een vage tekst? Een duidelijk onderwerp met daarbij vermeldt wat je moet doen? Dit is bepalend voor het succes van de opvolging. Op het moment dat je het leest weet je precies wat er gedaan moet worden.
Het derde punt is de concreetheid van de lijst. Hoe concreter hoe beter. En daar bedoel ik mee; wanneer ga je de To Do uitvoeren en hoeveel tijd is daarvoor nodig? Deze laatste stap wordt door veel mensen overgeslagen. Dat is de reden waarom To Do lijstjes vaak niet werken en het kortetermijngeheugen gevuld blijft met deze zaken. Het blijft dan bij het opschrijven van de To Do en de opvolging blijft achterwege.
Hoe krijg je jouw To Do’s dan wel weggewerkt?
To Do in 4 stappen
- Kies een schrijfblok (of app) waar je jouw To Do’s een plaats kunt geven.
- Omschrijf je To Do zo specifiek mogelijk: het onderwerp én jouw eerstvolgende actie.
- Bepaal wanneer je de To Do gaat uitvoeren en hoeveel tijd je eraan wilt besteden.
- Plan de To Do in je agenda, Hoe concreter hoe beter.
Voordat je een To Do op je lijst zet stel jezelf dan kritisch de vraag: To Do or not To Do?
Veel werkplezier vandaag!